Ma au la blogroll:

  • Icon Iasmy

Parteneri

De DUHUL, scris la February 11th, 2010

De ce sunt radarele fixe private ilegale

Citeam pe site-ul romanialibera.ro un articol despre profitul urias inregistrat de firme private care administreaza radare fixe instalate de ei in parteneriat cu primaria localitatii respective. Poate mai relevant decat articolul respectiv este comentariul unui cititor – Leonte Tudor, fost sef al Politiei Rutiere Iasi – care aduce lumina asupra ilegalitatii acestor amenzi, citez:

1.”Radare, amenzi ilegale, rectificare Invocam ca argument dispozitiile art. 254, alin (2) din H.G. 85/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. 195/2002 Avand in vedere ca HG 85/2003 este abrogata prin HG. 1391/2006, revin si arat ca folosirea inregistrarilor, care provin de la un cinemomentru care nu este in dotarea politiei, este ilegala in lumina dispozitiilor art. 109 alin. (2) din OUG. 195/2002, coroborat cu art. 179, alin (1) si (3) din H.G. 1391/2006. Argumentele potrivit carora ca inregistrarea este ilegala sunt urmatoarele: Potrivit dispozitiilor dion art. 109 mentionat in precedent, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac direct de cãtre politistul rutier ori cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate si verificate metrologic. Potrivit art. 179, alin. (1) din H.G. 1391/2006, politistul rutier poate actiona in echipe mixte împreunã cu reprezentanti ai altor autoritãti cu atributii în domeniu, pentru prevenirea si constatarea unor încãlcãri ale normelor privind deplasarea în sigurantã, pe drumurile publice, a tuturor participantilor la trafic. Reprezentantii autoritãtilor prevãzute la alin. (1) din cadrul echipajului mixt au ca principale atributii: a) sã actioneze, împreunã cu politistii rutieri, pentru respectarea de cãtre conducãtorii de vehicule sau de cãtre operatori a normelor privind transportul rutier pe drumurile publice din România; b) sã execute activitãti de control privind conditiile de efectuare a transporturilor rutiere, precum si de verificare a stãrii tehnice a vehiculelor, conform competentelor; c) sã constate si sã aplice sanctiuni în cazul.contraventiilor aflate în competenta lor.
Din continutul acestor prevederi rezulta ca in echipajele mixte, alaturi de politisti, nu pot actiona alte persoane decat rerezentanti ai autoritãtilor cu atributii în domeniu. Or, societatile comerciale care au in proprietate privata radare (cinemometre), nu sunt autoritati cu atributii in domeniul sigurantei rutiere. Ca atare, actele de supravegere si control a circulatiei rutiere pe drumurile publice, nu pot fi exercitate de catre reprezentantii societatilor comerciale, nici macar in cadrul unor echipaje mixte cu politia. Tot din dispozitiile legale mentionate rezulta ca mijloacele tehnice cu care reprezentantii altor autoritati pot participa la actiuni mixte de control sunt cele privind conditiile de efectuare a transporturilor rutiere, precum si de verificare a stãrii tehnice a vehiculelor. Avand in vedere ca legiuitorul defineste précis si limitativ mijloacele tehnice care nu apartin politei, dar care pot fi folosite in cadrul controalelor cu echipaje mixte, rezulta indubitabil ca aparatele radar, cinemomentrele, apartinand unor societati comerciale care nu au nici pe departe atributii in domeniul supravegherii si controlului circulatiei pe drumurile publice, nu pot fi utilizate in mod legal pentru a face inregistrari pe baza carora sa se constate si se se aplice sanctiuni contraventionale. Daca, inregistrarile cinemometrelor private ar fi probe admisibile in constatarea contraventiilor, pentru identitate de ratiune – spre exemplu – si inregistrarile alcooltestelor proprietate privata a unor persoane particulare ar putea constitui probe in constatarea contraventiiei de conducere sub influenta bauturilor alcoolice. Or, este exclus ca inregistarile provenite de la alcoolteste din proprietate privata sa fie folosite ca probe in constatarea contraventiei. Pe cale de consecinta si din motive de identitate de ratiune, nici inregistrarile provenite de la radare private nu pot constitui probe pentru constatarea si aplicarea unor sanctiuni contraventionale.
Potrivit art. 254 alin. (2), teza ultima, din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, aprobat prin HG. 85/2002″Constatarea contraventiei se poate face si fara oprirea contraveninentului, precum si in lipsa acestuia, daca savarsirea contraventiei este probata cu un mijloc tehnic certificat, potrivit legii, din dotarea politiei.” Deci, conditia esentiala pe care trebuie sa o indeplineasca proba in baza careia se aplica o amenda pentru viteza, este ca mijlocul tehnic utilizat (cinemometrul, cu denumirea populara de “radar”, sa fie “din dotarea politiei”. Pe e cale de consecinta, daca radarul nu este din dotarea politiei, inregistrarile facute cu aparatele private, sunt ilegale si nu pot constitui o proba in dovedirea savarsirii contraventiei. Este o aplicare a principiului potrivit careia (in penal) inregistrarile fara autorizatie sau obtinute cu incalcarea legii nu pot constitui probe. Potrivit deciziilor Curtii Europene a Drepturilor Omului, acuzatiile in materie contraventionala (deci si cel facute in temeiul inregistrarilor cu radare private) sunt acuzatii de natura penala iar probatiunea faptelor se face strict in conditiile pevazute de lege. Pe de alta parte, nu stiu ce obiect de activitate au SRL-urile cu radare private, dar este cert ca potrivit CAEN Revizuit 2, supravegherea traficului rutier (prin radare fixe private) tine de domeniul sigurantei si ordinii publice si ca atare un SRL nu poate avea ca obiect de activitate supravegherea circulatiei pe drumurile publice. Deci, aceste SRL, desfasoara o activitate contrara legii”.
Sa ne intelegem, nu sunt pentru incurajarea vitezomanilor de tot felul care alearga nestingheriti pe drumurile si asa proaste, dar nu se poate nici profita in halul acesta de soferi, prin mijloace ilegale. Este stiut faptul ca asemenea radare se instaleaza de obicei in locuri in care drumul este de asa natura ca vrei nu vrei ai viteza mai mare (capat de vale, sau cum am intalnit eu, un loc in care muncitorii uitasera un indicator cu “sub 30 la ora” pe drum drept si fara obstacole)
Dincolo de (i) legalitatea acestor radare, as mai adauga faptul ca banii obtinuti in acest fel -evident intr-un cadru legal, nu cu japca- ar trebui sa mearga exclusiv pentru imbunatatirea infrastructurii rutiere (nu la firme lacome si primarii), ca si asa niciodata “nu sunt bani” pentru drumuri.
Ar mai fi cateva intrebari:
– daca nu exista cadru legal, aceasta activitate este ilegala si constituie infractiune, cine se sesizeaza si cand, ca deocamdata se tot trimit amenzi prin posta?
– de ce  s-a “uitat” legea data acum cativa ani conform careia politistii nu mai pot opri pe cine au chef ei si cum vor, abuzand de putere? Ei trebuie sa aiba puncte de control conform unor ordine de servici, nu sa traga pe dreapta dupa o zebra aglomerata dupa curba dreapta de exemplu si sa faca acolo plinul de amenzi pe cateva masini care nu au cum sa cedeze tuturor trecerea ca practic ar sta o vesnicie tot la rosu la semafor..
-cui ne mai putem adresa de fapt cand chiar politia face abuzuri dupa abuzuri?

2 comments to De ce sunt radarele fixe private ilegale

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>




toateBlogurile.ro

Gazduire Web

Cauti ceva anume?

căutare personalizată